אז אחרי שהגדרנו ואפיינו מה אנחנו רוצים להשיג ובאיזו שיטה, ואנחנו יודעים אילו פרמטרים ומדדים אנחנו רוצים לשפר, עוברים לשלב של תכנון ובניית המודלים.
לא טעיתי שכתבתי "מודלים", מכוון שתמיד מומלץ לגבש 2-3 חלופות שונות, פעולה שעוזרת לחדד את השיטה המועדפת.
בבואנו לבנות את המודל הנבחר, עלינו לבצע את הפעולות הבאות:
- אנליזה – איסוף כל הנתונים הרלוונטיים לפרמטרים בגינם אנחנו רוצים לתגמל את העובד. יש לקחת בחשבון עונתיות או אירועים אחרים שעלולים להשפיע על המגמה בביצועים
- קווי תשלום – קבלת החלטות לגבי אופן חישוב הפרמטרים במודל, לדוגמא, קו תשלום ליניארי או מדרגות, תנאי סף וערך מקסימלי (אם יש). ההחלטה צריכה להתקבל לכל פרמטר בנפרד. לא תמיד הגבלת תקרה במדד אחד מתאימה למדד אחר
- סימולציות ועמידה בתקציב – בניית סימולציות לכל פרמטר בנפרד למול הביצועים בפועל ולמול היעדים על מנת להעריך את תוצאות המודלים הן מהצד של העובדים והן מהצד הכלכלי למול התקציב שהוגדר
- חלופות – בניית 2-3 חלופות שונות בעזרתן יהיה לנו יותר קל לגבש את המודל הנבחר. לקחת את היתרונות מכל חלופה לגיבוש המודל האופטימלי
- מרווחים/מפסידים – ניתוח משמעויות ברמת העובד. חייבים להבין מה המשמעות הכלכלית לכל עובד, לוודא שהעובדים שע"פ הסימולציה ירוויחו יותר, אכן זה בגין ביצועים גבוהים וההיפך. אם המודל משפר/מרע משמעותית את התמריץ לעובדים ללא הצדקה למול הביצועים, אזי צריך לחזור לסעיף הראשון
- פיילוט – אם מדובר ביחידות או מערכים גדולים, מומלץ לבצע פיילוט לקבוצה אחת קטנה על מנת לוודא שאנחנו בכיוון הנכון
- לבסוף – גיבוש מודל סופי בהתאם לפיילוט (אם היה), קבלת ברכת הדרך מהנהלת הארגון ותכנון שלב ההשקה
בכל התהליך, חשוב מאוד לשתף את הדרג הניהולי של היחידה ולפעמים אף עובדים מובילי דעת קהל. כפי שנלמד בפרקים הבאים, מודל טוב, ככל שיהיה, לא שווה מאום אם תהליך ההטמעה והליווי לא טובים.
עוד מאמרים בנושא...
קיימות ו-ESG (סביבה, חברה וממשל תאגידי): אסטרטגיות ואתגרים מנקודת מבטם של מנכ"לים
מבוא בשנים האחרונות, נושאי קיימות ו-ESG (Environmental, Social, and Governance) הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיות העסקיות של חברות רבות ברחבי העולם. מנכ"לים ומנהלים בכירים מבינים יותר ויותר את החשיבות של ניהול עסקי אחראי וידידותי לסביבה לא רק כאמצעי להגברת מוניטין אלא גם ככלי קריטי
ניהול צוותים מבוזרים והעבודה ההיברידית: תובנות מאת מנכ"לים על אתגרים והזדמנויות בניהול עבודה מרחוק
מבוא ניהול צוותים מבוזרים ועבודה היברידית הפכו לנושאים מרכזיים בשוק העבודה המודרני, במיוחד מאז מגפת הקורונה. מעבר לעבודה מהבית ולעבודה היברידית הפך לאתגר עבור מנכ"לים ומנהלים בכירים שמבקשים לשמר את התרבות הארגונית, לשמור על מוטיבציה בקרב העובדים וליצור שיתוף פעולה פורה בין צוותים מרוחקים. במאמר
מדריך מעשי למנכ"ל: התמודדות עם שינויים ואתגרים בארגון
שינויים הם חלק בלתי נפרד מהמציאות העסקית, והשפעתם על ארגונים יכולה להיות משמעותית. מנכ"לים נדרשים לנווט את הארגון דרך שינויים אלו בצורה שתבטיח את הצלחת הארגון ושגשוגו. בין אם מדובר בשינויים טכנולוגיים, כלכליים, רגולטוריים או חברתיים, המנכ"ל חייב להוביל את הארגון עם חזון ברור ותכנון
פיתוח אישי ומקצועי של המנכ"ל
תפקידו של המנכ"ל (מנהל כללי) הינו תפקיד מפתח בכל ארגון. תפקיד זה כולל ניהול כולל של הארגון, הובלת צוותים, קבלת החלטות אסטרטגיות, והבטחת הצלחת הארגון לאורך זמן. האחריות הגדולה המונחת על כתפי המנכ"ל מחייבת אותו להיות לא רק מנהל מעולה, אלא גם מנהיג דינמי וחדשני
האסטרטגיה העסקית של המנכ"ל: קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות
מבוא העולם העסקי הוא דינמי, מורכב ובלתי צפוי. מנכ"לים נדרשים לקבל החלטות קריטיות באופן שוטף, כאשר לעיתים קרובות הם פועלים בתנאי אי-ודאות משמעותיים. תנאים אלו כוללים שינויים כלכליים גלובליים, תנודות בשוק, תחרות גוברת, התפתחויות טכנולוגיות מהירות, ומשברים בלתי צפויים כמו מגפות, מלחמות או שינויים רגולטוריים.
ניהול זמן ואיזון בין עבודה לחיים אישיים עבור מנכ"לים
מבוא תפקיד המנכ"ל הוא אחד התפקידים התובעניים ביותר בעולם העסקי. המנכ"ל נדרש לנווט את הארגון מול אתגרים מורכבים, לקבל החלטות קריטיות ולהוביל צוותים לעבר השגת המטרות העסקיות. בשל אופיו הדינמי והלחץ המתמשך המלווה את תפקיד המנכ"ל, רבים מוצאים את עצמם מתקשים למצוא איזון בין העבודה