אז אחרי שהגדרנו ואפיינו מה אנחנו רוצים להשיג ובאיזו שיטה, ואנחנו יודעים אילו פרמטרים ומדדים אנחנו רוצים לשפר, עוברים לשלב של תכנון ובניית המודלים.
לא טעיתי שכתבתי "מודלים", מכוון שתמיד מומלץ לגבש 2-3 חלופות שונות, פעולה שעוזרת לחדד את השיטה המועדפת.
בבואנו לבנות את המודל הנבחר, עלינו לבצע את הפעולות הבאות:
- אנליזה – איסוף כל הנתונים הרלוונטיים לפרמטרים בגינם אנחנו רוצים לתגמל את העובד. יש לקחת בחשבון עונתיות או אירועים אחרים שעלולים להשפיע על המגמה בביצועים
- קווי תשלום – קבלת החלטות לגבי אופן חישוב הפרמטרים במודל, לדוגמא, קו תשלום ליניארי או מדרגות, תנאי סף וערך מקסימלי (אם יש). ההחלטה צריכה להתקבל לכל פרמטר בנפרד. לא תמיד הגבלת תקרה במדד אחד מתאימה למדד אחר
- סימולציות ועמידה בתקציב – בניית סימולציות לכל פרמטר בנפרד למול הביצועים בפועל ולמול היעדים על מנת להעריך את תוצאות המודלים הן מהצד של העובדים והן מהצד הכלכלי למול התקציב שהוגדר
- חלופות – בניית 2-3 חלופות שונות בעזרתן יהיה לנו יותר קל לגבש את המודל הנבחר. לקחת את היתרונות מכל חלופה לגיבוש המודל האופטימלי
- מרווחים/מפסידים – ניתוח משמעויות ברמת העובד. חייבים להבין מה המשמעות הכלכלית לכל עובד, לוודא שהעובדים שע"פ הסימולציה ירוויחו יותר, אכן זה בגין ביצועים גבוהים וההיפך. אם המודל משפר/מרע משמעותית את התמריץ לעובדים ללא הצדקה למול הביצועים, אזי צריך לחזור לסעיף הראשון
- פיילוט – אם מדובר ביחידות או מערכים גדולים, מומלץ לבצע פיילוט לקבוצה אחת קטנה על מנת לוודא שאנחנו בכיוון הנכון
- לבסוף – גיבוש מודל סופי בהתאם לפיילוט (אם היה), קבלת ברכת הדרך מהנהלת הארגון ותכנון שלב ההשקה
בכל התהליך, חשוב מאוד לשתף את הדרג הניהולי של היחידה ולפעמים אף עובדים מובילי דעת קהל. כפי שנלמד בפרקים הבאים, מודל טוב, ככל שיהיה, לא שווה מאום אם תהליך ההטמעה והליווי לא טובים.
עוד מאמרים בנושא...
אתגרים מרכזיים שמכשילים ארגונים וכיצד להתגבר עליהם
מבוא בעולם העסקי, ניהול ארגון בצורה יעילה דורש איזון מדויק בין אסטרטגיה, ביצועים, חדשנות ושימור משאבים. עם התקדמות הטכנולוגיה ושינויי השוק המהירים, על הארגונים להתמודד עם אתגרים יומיומיים שמאיימים על התפקוד השוטף. כאשר מזהים את האתגרים המרכזיים ומוצאים פתרונות מתאימים, אפשר להפחית את הנזקים ואף
ההבדל בין שיווק מסורתי לשיווק דיגיטלי
מבוא שיווק הוא כלי מרכזי להצלחתו של כל עסק, והוא עובר התפתחויות רבות לאורך השנים. עם התקדמות הטכנולוגיה והמעבר לדיגיטל, צמח תחום השיווק הדיגיטלי כאלטרנטיבה רבת-עוצמה לשיווק המסורתי. בעוד ששיווק מסורתי מתמקד בערוצי תקשורת מסורתיים כמו טלוויזיה, רדיו, ושלטי חוצות, השיווק הדיגיטלי מתבצע דרך האינטרנט
מעבר לניהול מטריציוני לניהול רשתי: חדשנות ניהולית בעידן דיגיטלי
מבוא בעולם הניהול, התהליכים והמודלים משתנים בהתמדה כדי להסתגל לצרכים המורכבים של ארגונים עכשוויים. במשך שנים רבות, ארגונים התבססו על מודלים שונים לניהול, אחד מהבולטים שבהם הוא הניהול המטריציוני, שבו יש חלוקה ברורה של מבנים ארגוניים לפי פונקציות ומטרות. עם זאת, ככל שהעולם העסקי הופך
טיפים לכניסה מוצלחת לתפקיד מנכ"ל
מבוא כאשר מנכ"ל חדש נכנס לתפקיד בארגון, יש לכך השפעה ישירה על הצלחת הארגון והתנהלותו. לתהליך הכניסה של מנכ"ל חדש יש חשיבות רבה בכל סוגי הארגונים, בין אם מדובר בחברות סטארט-אפ, תאגידים גדולים, עמותות או ארגונים ציבוריים. סגנון הכניסה של המנכ"ל לתפקיד יכול לקבוע את
ניהול ישיבות מנכ"ל: מדריך מקיף להצלחה
מבוא ישיבות מנכ"ל הן חלק בלתי נפרד מהניהול השוטף של כל ארגון, ומטרתן העיקרית היא לוודא כי כל המחלקות בארגון פועלות לפי תוכניות העבודה שנקבעו ולהתמודד עם אתגרים במשותף. המנכ"ל הוא המוביל והמכוון את הישיבה, והוא אחראי ליצירת דיון אפקטיבי המוביל לקבלת החלטות נכונות והנעה
סקירות אקטואליה כלכלית וההשפעה על קבלת החלטות עסקיות
מבוא אקטואליה כלכלית היא אחד הגורמים המרכזיים שמשפיעים על קבלת החלטות אסטרטגיות של מנכ"לים וחברות מובילות. אירועים כלכליים כמו מלחמות סחר, שינויים בשווקים הפיננסיים, ושינויי רגולציה יכולים לשנות באופן מהותי את כיוון הפעילות העסקית, את האסטרטגיות הנבחרות ואת היכולת של חברות להתמודד עם אתגרים ולנצל