וירוס הקורונה חשף בארגונים רבים את המחלה האמיתית. ממחלה פיזית מתאוששים בעזרת תרופות וחיסונים, ממחלה ארגונית נדרש חיסון אחר.
זמן הקורונה (corona time) הוא הזמן שבו נדרשו המנהלים והעובדים בארגון להתייצב מול השינוי במציאות ובסביבה החיצונית ולערוך התאמות.
פעמים רבות נדרשה "התייצבות מתחת לאלונקה" שמשמעותה מוכנות לשינוי בתנאים, בשכר, בשעות העבודה ובמרכיבי התפקיד.
האתגר לעסוק מחד בהישרדות אישית ולדאוג באופן טבעי לעצמך כעובד התנגש פעמים רבות באתגר ההישרדות הארגוני.
ניהול הקונפליקט בין המשך התמיכה בארגון ,בצוות ,בלקוח אל מול הדאגה לעצמו היה מבחן חשוב לתרבות הארגונית שקיימת בארגון ולערכיו.
התפקיד המנהיגותי
אחד המבחנים המשמעותיים ביותר להנהלת הארגון היה כיצד לרתום את העובדים לשינויים הנדרשים תוך שמירה על לכידות ועל הצמדות לערכים המצופים.
בתוך התהליך ניתן היה להבחין כיצד התרבות הארגונית חיסנה מחד בחלק מהארגונים ואפשרה התמודדות צוותית ואישית ומאידך ארגונים בהם נוצרה קריסה מכיוון שהתרבות הארגונית שבנו לא הייתה חזקה מספיק או מתאימה לסביבה.
אז מה נדרש בסגר השני?
המטרה לבנות תרבות ארגונית מנצחת שתהווה חיסון למצבי קיצון ותאפשר לארגון להתפתח גם במצבי המשבר ולצמוח.
- חזון ברור לעתיד – לאן אנו רוצים להגיע בחלוף המשבר, מה המסר שלנו לעולם ולסביבה שלנו, מה מבדל אותנו ,במה אנחנו מצטיינים, אילו התנהגויות מצוינות בעינינו ואיך היינו רוצים להתנהל בתוך עצמנו ומול הלקוחות.
- דוגמא אישית – איזה סוג של דוגמא אישית הינו רוצים לתת? איך היא תבוא לידי ביטוי
- דאגה לפרט – נדאג להוקיר כל עובד וכל בעל עניין – ספק, לקוח, נמנע את ההרגשה שהם שקופים ונדע לבטא את משמעותם בעינינו.
- כינוס ללא התכנסות – איזה סוג של כינוסים עלינו לעשות, מה יהיה המשותף שלנו, לתת ביטוי ליכולתו של כל משתתף בארגון ובצוות.
- צבירת הצלחות – נדע לציין הצלחות, לצבור ניצחונות קטנים, לאפשר גאווה אישית וצוותית
- חשיבה חיובית –לזהות מנופים חיוביים, לאמץ חשיבה חיובית שרואה את העתיד, שמאפשרת יזמות ורעיונות חדשים.
- אמונה – לשדר את האמונה שבזכותה נצבור אמון כלפינו.
דווקא עכשיו על מנהלים בארגון לחזק את התרבות הארגונית ולקדם את הערכים שבהם אנו מאמינים כך שבעת השגרה הם יהוו מצפן ובעת המשבר הם יהוו את מרכז חוסננו ויתרונותינו.
עוד מאמרים בנושא:
הדירקטוריון כמנגנון פיקוח: גבולות האחריות מול המנכ"ל
מבוא הדירקטוריון הוא גוף מרכזי במבנה הניהולי של חברות. תפקידו העיקרי הוא לשמש מנגנון פיקוח על המנכ"ל והנהלת החברה ולוודא שהחברה פועלת בהתאם לאסטרטגיה העסקית, לחוקים ולערכים האתיים שהוגדרו. הדינמיקה בין הדירקטוריון למנכ"ל יכולה להשפיע באופן משמעותי על הצלחת החברה. מאמר זה יעסוק באחריות המשפטית
נשים בתפקידי מנכ"לות: המצב במגזר הציבורי והפרטי בישראל, מגמות לעתיד והשוואה מגדרית
נשים בתפקידי מנכ"לות במגזר הציבורי בישראל ייצוג הנשים במגזר הציבורי המגזר הציבורי בישראל מציג מגמות מעודדות יחסית בתחום השוויון המגדרי, עם ייצוג גבוה יותר של נשים בתפקידים בכירים לעומת המגזר הפרטי. מנכ"ליות משרדי ממשלה: בשנים האחרונות, נשים כמו יעל אנדורן (משרד האוצר) ומיכל כהן (משרד
נשים בתפקידי מנכ"לות: שבירת תקרת הזכוכית והשפעה על העולם העסקי
מבוא תקרת הזכוכית היא מונח שהפך לסמל של האתגרים שמולן מתמודדות נשים המבקשות להגיע לעמדות בכירות. בעולם העסקים, תפקיד המנכ"ל הוא אחת הפסגות הגבוהות ביותר, אך למרות המאבק לשוויון מגדרי, ייצוגן של נשים בתפקידי מנכ"לות עדיין מוגבל. מאמר זה מציע סקירה מקיפה על מצבן של
קווים לדמותו של המנכ"ל הישראלי: השוואות, אתגרים ומגמות עתידיות
מבוא: מה מייחד את המנכ"ל הישראלי? המנכ"ל הישראלי הוא דמות ייחודית בעולם הניהול. השוק הישראלי, עם המאפיינים התרבותיים, הכלכליים והביטחוניים שלו, מכתיב אופי עבודה שונה ממקביליו בעולם. המנכ"ל הישראלי נדרש לגלות גמישות, יצירתיות ויכולת תגובה מהירה למצבים בלתי צפויים – מאפיינים שהופכים אותו לשחקן מרכזי
מנכ"ל מצליח: המדריך המלא להתמודדות עם אתגרי הניהול בעידן המודרני
מבוא: תפקיד המנכ"ל בעידן של שינויים מתמידים תפקיד המנכ"ל הוא אחד המאתגרים ביותר בעולם העסקים המודרני. התפקיד מחייב שילוב של מיומנויות ניהול, מנהיגות מעוררת השראה ותכנון אסטרטגי תוך התמודדות עם לחצים חיצוניים ופנימיים. בעידן שבו שוק העבודה משתנה במהירות, טכנולוגיות חדשות פורצות והציפיות מבעלי התפקידים
חידושים במודלים עסקיים: איך להתאים את הארגון לשינויים בשוק?
מבוא: חשיבות התאמת מודלים עסקיים לשינויים בשוק שוק העסקים של ימינו מתאפיין בדינמיות בלתי פוסקת. תהליכים כמו דיגיטציה, גלובליזציה ושינויים בהרגלי הצריכה מחייבים ארגונים לא רק להסתגל, אלא גם להוביל שינוי. התאמת מודלים עסקיים לשוק המשתנה היא לא רק כלי הישרדותי, אלא גם אסטרטגיה לצמיחה