וירוס הקורונה חשף בארגונים רבים את המחלה האמיתית. ממחלה פיזית מתאוששים בעזרת תרופות וחיסונים, ממחלה ארגונית נדרש חיסון אחר.
זמן הקורונה (corona time) הוא הזמן שבו נדרשו המנהלים והעובדים בארגון להתייצב מול השינוי במציאות ובסביבה החיצונית ולערוך התאמות.
פעמים רבות נדרשה "התייצבות מתחת לאלונקה" שמשמעותה מוכנות לשינוי בתנאים, בשכר, בשעות העבודה ובמרכיבי התפקיד.
האתגר לעסוק מחד בהישרדות אישית ולדאוג באופן טבעי לעצמך כעובד התנגש פעמים רבות באתגר ההישרדות הארגוני.
ניהול הקונפליקט בין המשך התמיכה בארגון ,בצוות ,בלקוח אל מול הדאגה לעצמו היה מבחן חשוב לתרבות הארגונית שקיימת בארגון ולערכיו.
התפקיד המנהיגותי
אחד המבחנים המשמעותיים ביותר להנהלת הארגון היה כיצד לרתום את העובדים לשינויים הנדרשים תוך שמירה על לכידות ועל הצמדות לערכים המצופים.
בתוך התהליך ניתן היה להבחין כיצד התרבות הארגונית חיסנה מחד בחלק מהארגונים ואפשרה התמודדות צוותית ואישית ומאידך ארגונים בהם נוצרה קריסה מכיוון שהתרבות הארגונית שבנו לא הייתה חזקה מספיק או מתאימה לסביבה.
אז מה נדרש בסגר השני?
המטרה לבנות תרבות ארגונית מנצחת שתהווה חיסון למצבי קיצון ותאפשר לארגון להתפתח גם במצבי המשבר ולצמוח.
- חזון ברור לעתיד – לאן אנו רוצים להגיע בחלוף המשבר, מה המסר שלנו לעולם ולסביבה שלנו, מה מבדל אותנו ,במה אנחנו מצטיינים, אילו התנהגויות מצוינות בעינינו ואיך היינו רוצים להתנהל בתוך עצמנו ומול הלקוחות.
- דוגמא אישית – איזה סוג של דוגמא אישית הינו רוצים לתת? איך היא תבוא לידי ביטוי
- דאגה לפרט – נדאג להוקיר כל עובד וכל בעל עניין – ספק, לקוח, נמנע את ההרגשה שהם שקופים ונדע לבטא את משמעותם בעינינו.
- כינוס ללא התכנסות – איזה סוג של כינוסים עלינו לעשות, מה יהיה המשותף שלנו, לתת ביטוי ליכולתו של כל משתתף בארגון ובצוות.
- צבירת הצלחות – נדע לציין הצלחות, לצבור ניצחונות קטנים, לאפשר גאווה אישית וצוותית
- חשיבה חיובית –לזהות מנופים חיוביים, לאמץ חשיבה חיובית שרואה את העתיד, שמאפשרת יזמות ורעיונות חדשים.
- אמונה – לשדר את האמונה שבזכותה נצבור אמון כלפינו.
דווקא עכשיו על מנהלים בארגון לחזק את התרבות הארגונית ולקדם את הערכים שבהם אנו מאמינים כך שבעת השגרה הם יהוו מצפן ובעת המשבר הם יהוו את מרכז חוסננו ויתרונותינו.
עוד מאמרים בנושא:
מאמר מס' 4 – מודל מקינזי 7-S: תאום משאבים לשינוי מקיף
בעידן של שינויים ארגוניים מהירים ודינמיים, מנהלים נדרשים להתמודד עם אתגרים מורכבים ולתאם בין מגוון גורמים המשפיעים על הצלחת הארגון. מודל מקינזי 7-S, שפותח על ידי חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי[1], מציע מסגרת עבודה אינטגרטיבית להתמודדות עם שינויים רחבי היקף. המודל מדגיש את הקשרים ההדדיים בין
מאמר מס' 3: מודל ADKAR: מסגרת ממוקדת – אדם לניהול שינויים
מבוא השינויים המהירים והבלתי נמנעים המתרחשים כיום כמעט בכל תחום דורשים מהארגונים לשדרג את יכולותיהם להתמודד ולהוביל שינויים פנימיים בצורה אפקטיבית. בניגוד לגישות שממוקדות בתהליכים ארגוניים ובמערכות, מודל ADKAR (Awareness, Desire, Knowledge, Ability, Reinforcement) פותח במטרה לסייע לעובדים עצמם לעבור תהליך שינוי אישי ולהתאים את
מאמר מס' 2: מודל קוטר: שמונת השלבים לניהול שינוי אפקטיבי – מדריך מלא להובלת שינוי בארגונים
ניהול שינוי בארגונים הוא תהליך מורכב הדורש תכנון, הבנה ויכולת להתמודד עם אתגרים והתנגדויות פנימיות. פרופסור ג'ון קוטר, מומחה בעל שם עולמי לניהול שינוי, פיתח את אחד המודלים המובילים בתחום זה, שנודע כ"מודל שמונת השלבים לניהול שינוי". המודל, שנבנה בהתבסס על מחקרים וניסיון מעשי רב,
מאמר מס' 1: מודל לוין – מדריך מעמיק להובלת תהליכי שינוי בארגונים
מודל לוין[1] הידוע בשם התכתבות, שינוי, הקפאה (Unfreeze, Change, Refreeze), הוא אחד המודלים הבסיסיים והמשפיעים ביותר לניהול שינויים בארגונים. הוא פותח על ידי קורט לוין, פסיכולוג חברתי ומהמייסדים של תורת השדה הפסיכולוגית, ונועד להציע גישה מתודית וברורה לניהול שינויים בסביבות מורכבות. המודל מבוסס על שלושה
מדריך מעמיק למודלים לניהול שינויים בארגונים
ברוכים הבאים לסדרת המאמרים בנושא מודלים לניהול שינויים בארגונים! שינויים הם חלק בלתי נפרד מעולם העסקים הדינמי, וכל ארגון המתמודד עם אתגרים של צמיחה והתפתחות נדרש ליכולת ניהול שינויים אפקטיבית. בסדרת המאמרים הקרובה נעמיק במודלים השונים לניהול שינויים בארגונים, תוך סקירת מתודות וכלים מעשיים שיסייעו
אתגרים מרכזיים שמכשילים ארגונים וכיצד להתגבר עליהם
מבוא בעולם העסקי, ניהול ארגון בצורה יעילה דורש איזון מדויק בין אסטרטגיה, ביצועים, חדשנות ושימור משאבים. עם התקדמות הטכנולוגיה ושינויי השוק המהירים, על הארגונים להתמודד עם אתגרים יומיומיים שמאיימים על התפקוד השוטף. כאשר מזהים את האתגרים המרכזיים ומוצאים פתרונות מתאימים, אפשר להפחית את הנזקים ואף