חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » ייעוץ עסקי » מודלים עסקיים » מאמר מס' 3: מודל ADKAR: מסגרת ממוקדת – אדם לניהול שינויים

מאמרים חדשים

ארכיון מאמרים
פברואר 2025
א ב ג ד ה ו ש
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

מאמר מס' 3: מודל ADKAR: מסגרת ממוקדת – אדם לניהול שינויים

מבוא

השינויים המהירים והבלתי נמנעים המתרחשים כיום כמעט בכל תחום דורשים מהארגונים לשדרג את יכולותיהם להתמודד ולהוביל שינויים פנימיים בצורה אפקטיבית.

בניגוד לגישות שממוקדות בתהליכים ארגוניים ובמערכות, מודל ADKAR (Awareness, Desire, Knowledge, Ability, Reinforcement) פותח במטרה לסייע לעובדים עצמם לעבור תהליך שינוי אישי ולהתאים את עצמם לשינויים שהארגון עובר.

מודל זה, שפותח על ידי חברת Prosci, שם את הפרט במרכז, מתוך הבנה שכל תהליך שינוי תלוי במידת שיתוף הפעולה וההתחייבות של הפרט לשינוי. המודל פועל כחמישה שלבים המהווים מדריך מעשי לניהול שינויים בתוך הארגון תוך מיקוד בתהליך אישי עבור כל עובד.

מודל ADKAR: מסגרת ממוקדת-אדם לניהול שינויים

מרכיבי המודל

שלב 1: מודעות (Awareness)

השלב הראשון במודל ADKAR הוא יצירת מודעות לנחיצות השינוי. בשלב זה מובהר לעובדים מדוע השינוי נחוץ ומהם היתרונות הצפויים לארגון ולעובדיו מהשינוי המתוכנן. שלב המודעות נועד לספק לעובדים תמונה ברורה ושקופה לגבי הרקע לשינוי ומטרותיו, מה שתורם להפחתת התנגדויות המבוססות על חוסר ידיעה או חששות לגבי ההשלכות.

המטרות של שלב המודעות:

  • הסבר על הצורך בשינוי: יצירת הבנה של האתגרים הנוכחיים שהשינוי מתעתד לפתור והצגת תועלות השינוי.
  • הצפת היתרונות: דגש על הערך המוסף שהשינוי מביא לארגון ולעובדים עצמם.
  • יצירת שקיפות: חשיפת מידע המפרט את סיבות השינוי, המטרות שהוא צפוי להגשים והצעדים העתידיים.

דוגמה לשלב המודעות:

לדוגמה, ארגון המשלב טכנולוגיה חדשה בניהול התהליכים יכול להתחיל בהעברת מסרים המסבירים את השיפורים האפשריים בנוחות העבודה, באפקטיביות וביכולת לעמוד ביעדים, מה שיפחית התנגדויות על רקע חוסר הבנה של מטרות השינוי.

שלב 2: רצון (Desire)

לאחר שהעובדים מבינים את הצורך בשינוי, יש לעורר בהם את הרצון להשתתף בתהליך ולעמוד בו. שלב הרצון מתמקד במוטיבציה הפנימית של העובדים לקבל את השינוי ולשתף עמו פעולה. ללא רצון פנימי לתמוך בתהליך, קיימת סבירות גבוהה להתנגדות שקטה או ניכור לתהליך.

המטרות של שלב הרצון:

  • עידוד השתתפות: פיתוח תחושת אחריות אישית והשתייכות לתהליך.
  • הפחתת חששות והענקת ביטחון: מתן מענה לשאלות או חששות והצגת תועלות אישיות בשינוי.
  • הענקת תחושת מעורבות: התייעצות עם העובדים והקשבה להערותיהם, כך שירגישו חלק מהותי מהשינוי.

דוגמה לשלב הרצון:

בארגון המטמיע מערכת חדשה לניהול לקוחות, ניתן לערוך מפגשים שבהם יוסבר כיצד המערכת החדשה תקל על העבודה, תאפשר שיפור בעבודה מול הלקוחות ותקל על ניהול משימות.

שלב 3: ידע (Knowledge)

לאחר שהעובדים מביעים את רצונם להשתתף בשינוי, יש להעניק להם את הידע הנחוץ על מנת ליישם את השינוי בצורה אפקטיבית. שלב הידע כולל הדרכות, הכשרות וסדנאות המעניקות לעובדים את המיומנויות והמשאבים הדרושים ליישום מוצלח של השינוי.

המטרות של שלב הידע:

  • הדרכה והכשרה: ארגון הכשרות על המיומנויות הנדרשות.
  • מתן גישה למשאבים: הקצאת מקורות ידע שיעזרו לעובדים להטמיע את השינוי.
  • תמיכה ממנהלים: מנהלים מספקים הכוונה ושירותי תמיכה מתמשכים לעובדים כדי לעזור להם להתמודד עם קשיים.

דוגמה לשלב הידע:

במקרה של יישום מערכת טכנולוגית חדשה, הארגון יכול להציע לעובדים קורסי הדרכה, סדנאות או גישה למערכי הדרכה דיגיטליים שיאפשרו להם ללמוד את השימוש במערכת החדשה ולהתאמן עליה.

שלב 4: יכולת (Ability)

שלב היכולת נועד להבטיח שהעובדים יכולים ליישם בפועל את השינוי במסגרת עבודתם היומיומית. לאחר שהעובדים קיבלו את הידע הדרוש, יש לוודא שיש להם את הכלים המעשיים הדרושים ואת הביטחון העצמי ליישם את השינוי בתנאי אמת. שלב זה חשוב כדי להימנע מתקלות ומבעיות שעלולות להיווצר בשל חוסר ניסיון או חשש מיישום השינוי.

המטרות של שלב היכולת:

  • תרגול וחיזוק היכולות: עידוד תרגול חוזר ובניית ביטחון בעבודה על פי השינוי החדש.
  • תמיכה אישית: הענקת ליווי אישי לעובדים המתמודדים עם קשיים ביישום השינוי.
  • בניית ביטחון עצמי: חיזוק תחושת הביטחון של העובדים בעזרת תמיכה עקבית וליווי.

דוגמה לשלב היכולת:

אם הארגון מטמיע כלי ניהול פרויקטים חדש, יתקיימו מפגשים לתרגול המערכת וייעוץ פרטני לעובדים כדי לוודא שהם בטוחים ביישום השינוי במצבי עבודה שגרתיים.

שלב 5: חיזוק (Reinforcement)

שלב החיזוק הוא שלב קריטי המבטיח שהשינוי יתקבע לאורך זמן ולא ייסוג. הארגון פועל בשלב זה לשימור ההטמעה של השינוי על ידי מתן משוב, בקרה על הביצועים והענקת תגמולים לעובדים שהצליחו ליישם את השינוי. התמקדות בחיזוק תורמת לשיפור המחויבות הפנימית ויוצרת תהליך רציף ומתמשך של למידה ושיפור.

המטרות של שלב החיזוק:

  • משוב תקופתי: מתן משוב על הביצועים הקשורים ליישום השינוי.
  • הכרה ותמריצים: מתן תגמולים והכרה לעובדים שהפגינו הצלחה ביישום השינוי.
  • מעקב ותיקון: תיקון של בעיות ושיפור הביצועים באמצעות מעקב רציף אחר יישום השינוי.

דוגמה לשלב החיזוק:

ארגון המיישם מדיניות חדשה של עבודה מרחוק יכול לערוך סקרי שביעות רצון תקופתיים, לפקח על האפקטיביות של העבודה מהבית ולספק תמיכה לעובדים הזקוקים להדרכה נוספת כדי להטמיע את השינוי.

טבלת השלבים של מודל ADKAR

שלבתיאורמטרותדוגמה
מודעותיצירת הבנה בצורך לשינויהפחתת התנגדויות, שיקוף יתרונות השינויהסבר על יתרונות הטכנולוגיה החדשה
רצוןיצירת מוטיבציה לשינויהפחתת חששות, מעורבות בתהליךמפגשים שמציגים יתרונות אישיים
ידעהענקת המיומנויות הנדרשותהדרכות, סדנאות, תמיכהקורסי הדרכה על מערכת חדשה
יכולתהבטחת יכולת ליישם את השינויתרגול, חיזוק הביטחוןסדנאות תרגול מעשיות
חיזוקהבטחת הטמעה לאורך זמןמשוב, תגמולים, מעקבסקרים, משוב תקופתי

השפעת מודל ADKAR על ניהול שינויים בארגון

מודל ADKAR מעניק לארגונים גישה מסודרת לניהול שינויים, תוך מתן דגש על תמיכה אישית לעובדים. כל שלב במודל מותאם למעבר חלק משלב לשלב, מה שמקל על יישום השינוי ומונע התנגדויות. התהליך המדורג מספק לעובדים הבנה מלאה לגבי תהליך השינוי, תמיכה וסיוע בשלביו השונים ומסייע להטמעת השינוי תוך הפחתת עיכובים והתנגדויות.

סיכום

מודל ADKAR לניהול שינויים משלב את היכולת להבין, להשתתף וליישם שינוי בצורה מדורגת ופרטנית. כל שלב במודל תורם להטמעה יעילה של השינוי באמצעות מיקוד באדם ובצורכי ההתפתחות האישית של כל עובד. מודל זה מספק לארגון כלים למימוש שינוי עמיד ומוצלח לאורך זמן, תוך עידוד מחויבות ושימור איכות העבודה

אולי יעניין אותך גם.....

משא ומתן
פיתוח מיומנויות משא ומתן: כיצד מנכ"לים משיגים עסקאות טובות יותר

מבוא משא ומתן הוא אחת המיומנויות החשובות ביותר עבור מנכ"לים ומנהלים בכירים. יכולת ניהול משא ומתן...

עבודה מהבית
השפעת מודלים גמישים של עבודה על פרודוקטיביות הארגון

הגדרה והקדמה מודלים גמישים של עבודה מתייחסים לשיטות העסקה ושגרות עבודה שאינן מתבססות על נוכחות קבועה...

מנהיגות בעידן משברים
מנהיגות בעידן משברים: כלים פרקטיים לניהול אי-וודאות בעקבות אירועים גיאו-פוליטיים

מבוא העולם העסקי והפוליטי מתמודד תדיר עם משברים כלכליים, חברתיים וגיאו-פוליטיים שמשפיעים על יציבותם של...

חקר ביצועים
חקר ביצועי עובדים: כיצד למדוד ולשפר ביצועים

מבוא ביצועי עובדים הם אחד המרכיבים החשובים ביותר להצלחת ארגונים. מדידת ביצועים היא תהליך קריטי שמאפשר...

עבודה היברידית
מחקרים על עבודה היברידית: העתיד של שוק העבודה

מבוא העבודה ההיברידית, המשלבת עבודה מרחוק ועבודה מהמשרד, הפכה לנורמה חדשה בעקבות מגפת הקורונה. מודל זה...

ניהול משברים
מחקרי ניהול משברים: לקחים ופרקטיקות לניהול טוב יותר

מבוא משברים הם חלק בלתי נפרד מהמציאות העסקית. בין אם מדובר במשברים פיננסיים, משברי תדמית, שיבושים בשרשרת...

מנכל
המנכ״ל כחוקר: כיצד מחקר עצמי יכול לשפר את הניהול

מבוא בעולם הניהול המודרני, התחרותיות הגוברת והדינמיות בשוק דורשות ממנהלים להיות יותר מאשר מקבלי החלטות....

הנהלת חשבונות
פתרונות אפקטיביים להוצאות מוכרות לעסקים

מבוא ניהול ההוצאות בעסק הוא אחת המשימות המרכזיות עבור מנהלים ובעלי עסקים. כאשר ההוצאות אינן מנוהלות בצורה...

2025
2025 מדריך מיצוי זכויות לתחילת השנה האזרחית

מדריך מורחב לניצול זכויות, הטבות ופטורים בשלושת החודשים הראשונים של השנה ינואר, פברואר ומרץ הם חודשים...

2025 שנה של אתגרים והזדמנויות לעסקים בישראל
2025: שנה של אתגרים והזדמנויות לעסקים בישראל

מבוא שנת 2025 צפויה להיות נקודת מפנה משמעותית עבור עסקים בישראל. לצד ההתמודדות עם אתגרים גלובליים כמו...

בניית תקציב 3
בניית תקציב לארגונים: מדריך מקיף ומפורט

 בניית תקציב היא אחד מתהליכי הליבה של ניהול ארגוני יעיל. התקציב הוא כלי אסטרטגי המשמש לניהול המשאבים...

תוכן עניינים

תוכן עניינים

שלח/י אלינו את המאמר

פורום המנכ"לים

העלאת קבצים: פורמט word בלבד