חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » חרבות ברזל » התנהלות פיננסית ועסקית בעת משבר

מאמרים חדשים

ארכיון מאמרים
נובמבר 2024
ב ג ד ה ו ש א
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

התנהלות פיננסית ועסקית בעת משבר

תקופות המשברים הפיננסיים, הבטחוניים והבריאותיים, יוצרים אוירה והתנהגות צרכנית שונה מהרגיל. כיצד צריך להתנהל בעל עסק בעת משבר?

תמונת מצב

תקופות המשברים הפיננסיים יוצרים אוירה והתנהגות צרכנית שונה מהרגיל , ירידה דרסטית בקניות ובבילויים ( למעט בימים אלו מוצרי מזון ומוצרי הגינה)  , יציאה לנופשים בחו"ל נעצרת לחלוטין וגם בארץ ממעטים לבלות במקומות הומי אדם . 

העסק הקטן והבינוני  בתקופות המשבר ואי הוודאות

  • אין לו מידע על אופק ואורך המשבר . 
  • תשלום שכר לעובדים.
  • מחסור בכ"א .
  • הוצאות קבועות – שכירות, ארנונה, הנה"ח ועוד – אינן קטנות.
  • שכר עבודה – העובדים ממשיכים לקבל שכר קבוע ללא התייחסות למצב המכירות , במירב המקרים.
  • המלאי שוכב במדפים (שווה כסף) בציפייה שיגיע המושיע וישתמש בו.
  • ספקים ממתינים לתשלום – אף הם מעסיקים ושילמו עבור חומרי הגלם , מאידך ישנם ספקים שהפסיקו פעילות .
  • הבנקים –  מאותתים  לנו באמצעות שיחות הטלפון היומיות שרמת האשראי מגיעה לקו האדום.
  • ניתן להוסיף עוד עשרות דוגמאות לאותות שאנו כבעלי עסק נתקלים בהם בעתות שיגרה אך במיוחד בתקופה זו של אי ודאות .  

אקטואליה – ניהול בזמן משבר

אילו אתגרים ואילו הזדמנויות מציב לנו המשבר כמנהלים? אתגר הגמישות הארגונית במהלך השינויים התכופים למדנו את חשיבות הגמישות הארגונית: גמישות בניהול המשאב האנושי בהתאמה לצרכים – הגדרת שעות העבודה ותפקידי העובד מבלי להתקבע בהגדרות ונהלים שאין להם תכלית, יחד עם שמירה על כבוד העובד ותחושת יציבותו – שינוי שעות הפעילות של העובד, צמצום פעולות לא חיוניות, הסברה לעובדים, ביצוע פעולות להשגת תקשורת וגיבוש והתאמת תוכנית העבודה ליעדים. גמישות מול הלקוח – הבנת מצוקת הלקוחות וצורכיהם המשתנים וביצוע פעולות לחיזוק הקשר עימם, כגון שינוי שעות האספקה, הגעה לבית לקוח, מתן מענה שירותי בשעות משתנות והתאמת תמהיל המוצרים לתקופה הזו. גמישות מול הספקים – ביצוע תיאום ציפיות מול הספקים, התאמת התמחיר ותכולת האספקה לצרכים המשתנים, תוך רגישות לזמני התשלום ולתזרים הספק. גמישות לוגיסטית – עבודה מהבית ואספקת ציוד טכני ועזרים לעובדים. אתגר ההעסקה במהלך השינויים התכופים נחשפנו לאופנים שונים ומגוונים של העסקה: עבודה מהבית – יש לוודא שלעובד יש תוכנית עבודה מסודרת ומשימות מוגדרות. שינוי בשעות המשרה – יש לבחון את שעות השירות, שעות קבלת הלקוחות ומועדי האספקה. חל"ת – האפשרות לצאת לחופשה ללא תשלום בארגונים שהעבודה בהם הושבתה. ריכוז תפקידים – זמן להיכנס "מתחת לאלונקה"', לרכז תפקידים ופעולות. אתגר ההתייעלות סיווג לעיקר ולטפל ובניית סדרי עדיפויות מחדש. ביצוע בדיקות לגבי מה נחוץ ומה נחוץ פחות. דרכים להתייעלות בתהליך ניהול הספקים וניהול ההזמנות. ביצוע בקרת חשבוניות מרחוק. בחינת המבנה הארגוני והוצאות השכר בהתאם לשינוי בהכנסות. ההזדמנות השיווקית חיזוק הקשר עם הלקוחות – בתקופת הסגר והחגים לקוחות רבים פנויים לקיום תקשורת. פיתוח מוצרים ושירותים – התקופה מצריכה יצירתיות וזיהוי צרכי הלקוח תוך פיתוח מוצרים ושירותים לאתגרים העומדים בפניו. בולטות בשוק – השוק פתוח למי שייזום, יוביל ויבלוט בעוד עסקים רבים יתמקדו רק בהישרדותם. ההזדמנות הניהולית מנהיגות – העובדים מצפים למנהיגות בעלת חזון שתוביל אותם בעת המצוקה. תקשורת – העובדים מצפים למנהלים שידאגו להם ויתקשרו להם את המידע והמשמעויות בתקופה זו. גיבוש – העובדים מצפים למנהלים שיגבשו אותם לצוות. סדר וארגון – הזדמנות לדאוג לסדר וארגון שאינם בעדיפות בעת שגרה, כגון שיפוץ תשתיות, צביעה, ניקיון וריענון לוגיסטי. תוכניות עבודה – הזדמנות לבנות תוכנית עבודה לאחר היציאה מהסגר, לשנה הבאה, לפריצה מחודשת. אולי יעניין אותך גם… איך להגדיל תפוקות ותוצאות במקום שעות והוצאות אקטואליה – ניהול בזמן משבר בנייה והתאמה של מערך השכר והתמריצים תזרים מזומנים כלי אסטרטגי לצמיחה ולהתפתחות הקטנת הוצאות ושיפור הרווחיות – הקפדה על הוצאות ומשאבים דירקטוריון ניהולי – מועצת מנהלים הנוסחה לפריצת גבולות סגנונות תקשורת – להתקשר ולהשפיע המדריך להתמודדות עם בדידות המנכ"ל למה חובה לבצע אבחון ארגוני אחת לשנה כל שנה? המדריך לחיסכון בניהול משק הרכב והדלק בארגון איך להגדיל תפוקות ותוצאות במקום שעות והוצאות 12 אוקטובר 2023 העתיד בניהול עובדים עידן אי־הוודאות ותהליך הגלובליזציה שהשוק עובר חייבו את  המעסיקים ואת המנהלים למצוא… קרא עוד » אקטואליה – ניהול בזמן משבר 12 אוקטובר 2023 אילו אתגרים ואילו הזדמנויות מציב לנו המשבר כמנהלים? אתגר הגמישות הארגונית במהלך השינויים התכופים למדנו… קרא עוד » בנייה והתאמה של מערך השכר והתמריצים 04 אוקטובר 2023 העיקרון הפיטרי על פי העיקרון הפיטרי (לורנס ג’יי פיטר וריימונד האל) כל עובד מוצלח יקודם בתפקידו… קרא עוד » תזרים מזומנים כלי אסטרטגי לצמיחה ולהתפתחות 14 ספטמבר 2023 תזרים מזומנים תזרים המזומנים בארגון מהווה כלי מרכזי בניהול קבלת החלטות בעלות משמעות אסטרטגית. ניהול חכם… קרא עוד » הקטנת הוצאות ושיפור הרווחיות – הקפדה על הוצאות ומשאבים 22 אוגוסט 2023 בהרבה מהמקרים למנכ”ל קל יותר להשקיע את מרב זמנו בקידום העסק ובמכירות, ובצדק, אך יחד עם זאת חשוב… קרא עוד » דירקטוריון ניהולי – מועצת מנהלים 13 יולי 2023 להתנהג ולפעול כמו החברות הגדולות כל החברות הציבוריות הרשומות בבורסה מחויבות בהקמת מועצת מנהלים.לדעתי,… קרא עוד » הנוסחה לפריצת גבולות 30 ספטמבר 2022 ששה שלבים שיבטיחו שכל התחלה שלכם תניב תוצאות* אחד הדברים שמבדילים מנצחים מכל השאר זה שהם תמיד מסיימים… קרא עוד » סגנונות תקשורת – להתקשר ולהשפיע 18 ספטמבר 2022 עיקרון ההשפעה – לעקוב ולהוביל בכל ארגון ישנם תפקידים רבים אשר נדרשים להשפיע על אחרים ולהוביל אותם דרך… קרא עוד » המדריך להתמודדות עם בדידות המנכ"ל 18 ספטמבר 2022 כאשר אנו חושבים על תפקיד המנכ”ל אנחנו רואים לנגד עינינו את היוקרה של התפקיד: תנאים מפליגים, שכר… קרא עוד » למה חובה לבצע אבחון ארגוני אחת לשנה כל שנה? 08 אוגוסט 2022 אבחון ארגוני אבחון ארגוני הוא צילום תמונת מצב ארגונית שמאפשרת למקבלי ההחלטות להבין ולזהות תהליכים מרכזיים… קרא עוד » המדריך לחיסכון בניהול משק הרכב והדלק בארגון 08 אוגוסט 2022 “ברבור שחור”, “סכין נופלת” או “גבינה שזזה” הן רק מקצת מהמטפורות בהן… קרא עוד » הקודם 1 2 3 4 5 הבא

קרא עוד »

התנהלות פיננסית נכונה ולהתייעלות ארגונית בעסק

מה עלינו לבצע ואיך עלינו לנהוג בתקופות שאינן נשלטות על ידינו וכל הסביבה שלנו נמצאת במצב דומה, להלן מספר צעדים העשויים לסייע לכל בעל עסק באשר הוא , אין חשיבות למיקומם בדירוג הנרשם:
  • צעד ראשון –  מיפוי העסק – התחייבויות לספקים, צ'קים דחויים שניתנו, תמונת מצב בבנק, התחייבויות לרשויות, דמי שכירות ועוד.
  • צעד שני – מיפוי חייבים, הכנסות לקבל וצ'קים דחויים שנתקבלו מלקוחות.
  • צעד שלישי – הכן דו"ח תזרים מזומנים לעסק בהתאם לתנועות החשבונאיות (רמה יומית, שבועית, חודשית ועוד).
  • צעד רביעי – בדיקת מלאי- האם קיימים מוצרים ששוכבים על המדפים או במחסנים תקופה ארוכה? (זכור- המלאי הינו במעמד משכיר שטח בעסק שלך אך הוא משתמש גם בהון של העסק). זכור! זה הזמן לריענון המחסנים.
  • צעד חמישי – בחן את הפעילות השיווקית, בחן האם קיים קיטון במכירות ללקוחות קבועים (אפשר וצריך לשמור על קשר חם איתם), בדוק שוב את מעמדך מול המתחרים).
  • צעד שישי – שתף פעולה עם בעלי עסקים בסביבה הקרובה הן בהתייעצויות משותפות והן בשיווק משותף .

יצירתיות

זה הזמן ליצירתיות , יוזמה ונקיטת צעדים יומרניים לקידום העסק – לדוגמא , לקוחות רבים נשארים בבית , אולי ניתן להפעיל שרות משלוחים וכמובן פתיחת אפשרויות לרכישה טלפונית או אינטרנטית.
 
זו גם תקופה להזדמנויות עסקיות חדשות , ביקושים למוצרי הגנה והיגיינה גוברים מיום ליום , שירותי משלוחים , למידה מרחוק ועוד כהנה וכהנה אפשרויות – למד לזהות אותם ונצל את האפשרות להשתמש בהם לשרידות והצלחת העסק שלך . 

טיפים נוספים

  • ​להתייעץ ביועצים המתמחים בליווי עסקים.
  • הקפדת יתר על ניהול תזרים כספי של העסק.
  • בדוק עצמך מידי שבוע ובצע שינויים בהתאם להתפתחויות וההתרחשויות כך שתמיד תהיה ערוך להתנהלות שונה ושמרנית יותר בתקופה זו.
מאמר מאת: ציון ביטון,​ מנהל פיתוח אזורי ארצי.

אולי יעניין אותך גם.....

תוכן עניינים

תוכן עניינים

שלח/י אלינו את המאמר

פורום המנכ"לים

העלאת קבצים: פורמט word בלבד