חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » פורום המנכ"לים » תקרות זכוכית מתנפצות: נשים מנכ”ליות בעלייה, השוויון עדיין חמקמק

מאמרים חדשים

ארכיון מאמרים
אוקטובר 2024
ב ג ד ה ו ש א
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

תקרות זכוכית מתנפצות: נשים מנכ”ליות בעלייה, השוויון עדיין חמקמק

בעולם שבו הנוף הארגוני נשלט זה מכבר על ידי גברים, עידן חדש מתחיל. תקרות הזכוכית שפעם מנעו נשים מלהגיע לצמרת המנהיגות מתנפצות כעת, סדק אחד בכל פעם. עלייתן של נשים מנכ”ליות היא לא רק טרנד; זוהי עדות רבת עוצמה לנחישות הבלתי מעורערת ולכישרון הבלתי מעורער של מנהלות נשים שמטביעות את חותמן בתעשיות הנשלטות על ידי גברים מסורתיים.

מכיוון שארגונים שואפים לגיוון ולהכלה רב יותר, הגידול במספר המנכ”לים הוא סימן מבורך להתקדמות. עם זאת, מאחורי חזית ההצלחה הזו מסתתרת מציאות קשה – הדרך לשוויון אמיתי היא עדיין מסע מפותל ומעלה. למרות הצעדים שנעשו לקראת שוויון מגדרי בעולם התאגידים, עדיין קיימים מחסומים מערכתיים והטיות שורשיות שממשיכות לעכב נשים מלעלות לרמות המנהיגות הגבוהות ביותר. עלייה במספר המנכ”לית היא ללא ספק צעד בכיוון הנכון, אבל היא רק ההתחלה של חיפוש ארוך ומאתגר הרבה יותר לשוויון אמיתי בחדר הישיבות.

עלייתן של מנכ”לות נשים: שינוי פרדיגמה במנהיגות

לנשים יש כבר מזמן תת ייצוג בתפקידי מנהיגות בכירים, אך בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי. יותר ויותר נשים פורצות את תקרת הזכוכית ולוקחות על עצמן את תפקיד המנכ”ל. העלייה הזו של מנכ”לית היא לא רק טרנד חולף; הוא מייצג שינוי מהותי באופן שבו אנו רואים מנהיגות.

במשך עשרות שנים, נשים התמודדו עם מחסומים רבים שמנעו מהן להגיע לרמות הגבוהות ביותר של מנהיגות תאגידית. סטריאוטיפים, הטיות ואפליה מערכתית מילאו תפקיד בהרחקת נשים מתפקידי ניהול. עם זאת, מכיוון שארגונים מכירים בערך של גיוון והכלה, הם פועלים באופן פעיל לפירוק המחסומים הללו וליצור הזדמנויות לנשים להצליח.

מחקר אחד שנערך על ידי בנק קרדיט סוויס מצא שחברות בעלות דירקטוריונים מגוונים ביצועים טובים יותר מבחינה פיננסית ונהנו מאמון משקיעים גדול יותר. מחקר זה מדגים שקיומה של נשים בתפקידי מנהיגות אינו רק שוויון; זה גם טוב לעסקים.

שבירת מחסומים: אתגרים העומדים בפני נשים במנהיגות תאגידית

אמנם הושגה התקדמות, אך עדיין יש אתגרים משמעותיים העומדים בפני נשים השואפות להיות מנכ”לות. הטיה מגדרית ממשיכה להיות נושא נפוץ במקומות עבודה רבים. לעתים קרובות נשים מתמודדות עם ציפיות גבוהות יותר וצריכות לעבוד קשה יותר מעמיתיהן הגברים כדי להוכיח שהן ראויות לתפקידי מנהיגות.

אתגר נוסף הוא היעדר ייצוג בדרגים נמוכים יותר של ניהול. ללא צינור של מועמדות מוסמכות, קשה לארגונים לקדם נשים לתפקידי מנכ”ל. זה מדגיש את החשיבות של חונכות ותמיכה בנשים צעירות בזמן שהן מנווטות בקריירה שלהן.

מובילים בדוגמה: סיפורי הצלחה של נשים ששברו את תקרת הזכוכית

סיפורי הצלחה מעוררי השראה יש בשפע כשמדובר בנשים הפורצות את תקרת הזכוכית והופכות למנכ”ל. פורצות דרך אלו משמשות מודל לחיקוי למנהיגות שאפתנית ומוכיחות שניתן להתגבר על המחסומים ולהגיע להצלחה.

סיפור הצלחה אחד כזה הוא של מרי בארה, שהפכה למנכ”לית ג’נרל מוטורס ב-2014. מינויה של בארה הפך אותה למנכ”לית הראשונה של יצרנית רכב עולמית גדולה. המנהיגות שלה הובילה את החברה באתגרים משמעותיים ובמיצובה להצלחה עתידית.

דוגמה בולטת נוספת היא ג’יני רומטי, שכיהנה כמנכ”לית IBM מ-2012 עד 2020. כהונתה של רומטי ראתה את החברה מנווטת בנוף טכנולוגי המשתנה במהירות ומאמצת הזדמנויות חדשות בתחום מחשוב ענן ובינה מלאכותית.

מרי תרזה בארה

מרי תרזה בארה

בארה עבדה בג’נרל מוטורס במגוון תפקידי הנדסה ואדמיניסטרציה. ב-2008 מונתה לסמנכ”לית הנדסת הייצור הבינלאומית, וב-2009 עברה לתפקיד סמנכ”לית משאבי האנוש הבינלאומית.

החל מ-2011 שונה תפקידה לסמנכ”לית פיתוח המוצרים. במסגרת תפקידה פעלה לייעול ארגוני באמצעות הפחתת פלטפורמות ייצור כלי הרכב בחברה והקטנת הביורוקרטיה הארגונית באמצעות השטחה של המבנה הארגוני.

ב-2013 הורחבו הסמכויות בתפקידה, והיא הפכה לאחראית גם על הרכש ושרשרת האספקה הבינלאומיים.

ב-2014 מונתה למחליפתו של דן אקרסון בתפקיד מנכ”לית החברה. 

ג'יני רומטי

וירג’יניה (ג’יני) מ’ רומטי 

נולדה ב-29 ביולי 1957) היא מנהלת אמריקאית. בשנים 2012–2020 שמשה כיושבת ראש חבר המנהלים, הנשיאה והמנהלת הכללית של חברת IBM ומתוקף כך עמדה בראש החברה. לפני שמונתה למנכ”לית עבדה בתפקיד סגנית נשיא בכירה, הממונה על המכירות ועל השיווק ועל האסטרטגי. תשע שנים רצופות נמנתה עם “חמישים הנשים החזקות ביותר בעולם העסקים” (לפי המגזין Fortune) וב-2013 אף דורגה על ידי המגזין במקום הראשון.

חשיבות הגיוון וההכלה בעולם הארגוני

אחד המניעים המרכזיים מאחורי עלייתן של מנכ”ליות הוא הכרה גוברת בחשיבות הגיוון וההכלה בעולם הארגוני. ארגונים מתחילים להבין שנקודות מבט מגוונות מובילות לקבלת החלטות טובה יותר ולתוצאות עסקיות משופרות.

על ידי קידום גיוון מגדרי בכל הרמות, חברות יכולות לנצל מאגר רחב יותר של כישרונות, להגביר חדשנות ולשקף טוב יותר את בסיס הלקוחות שלהן. המעבר הזה לעבר יותר הכלה מועיל לא רק לנשים אלא גם לקבוצות אחרות שאינן מיוצגות, ויוצר מקום עבודה שוויוני יותר לכולם.

התגברות על הטיה מגדרית: אסטרטגיות למנהלות נשים

כדי להתגבר על הטיה מגדרית במקום העבודה, נשים מנהלות יכולות להשתמש באסטרטגיות שונות. גישה אחת היא לחפש באופן פעיל מנטורים שיכולים לספק הכוונה ותמיכה לאורך הקריירה שלהם. מנטורים יכולים לעזור לנווט באתגרים, להציע עצות לגבי קידום קריירה ולספק הזדמנויות נטוורקינג חשובות.

אסטרטגיה נוספת היא לעודד את עצמו על ידי הצגת הישגים וכישורים. נשים לא צריכות להירתע מלקדם את הישגיהן או לנהל משא ומתן על פיצוי הוגן. בניית ביטחון עצמי ועמידה בתוקף הם צעדים חיוניים לקראת פריצת מחסומים מגדריים.

חונכות ותמיכה: העצמת הדור הבא של מנהיגות נשית

העצמת הדור הבא של מנהיגות נשית חיונית לשמירה על ההתקדמות שנעשתה בהגדלת מספר המנכ”לות. תוכניות חונכות יכולות למלא תפקיד משמעותי במתן הדרכה, תמיכה והזדמנויות לנשים צעירות לפתח את כישורי המנהיגות שלהן.

ארגונים יכולים גם ליצור יוזמות המטפחות תרבות מכילה ומספקות הזדמנויות שוות לקידום קריירה. על ידי השקעה בתוכניות הכשרה ופיתוח המותאמות במיוחד לנשים, חברות יכולות לעזור לגשר על הפער בין המינים בתפקידי מנהיגות.

שינוי תרבות ארגונית: יצירת שדה משחק שווה

כדי להשיג שוויון אמיתי במנהיגות, ארגונים חייבים להתמודד עם הנורמות וההטיות התרבותיות הבסיסיות שמנציחות את אי השוויון בין המינים. זה דורש מחויבות של מנהלים ברמה העליונה לאתגר את המושגים המסורתיים של מנהיגות וליצור סביבה מכילה יותר.

תוכניות לפיתוח מנהיגות צריכות להיות מתוכננות מתוך מחשבה על גיוון והכלה, תוך הבטחה שלכל העובדים תהיה גישה להזדמנויות לצמיחה ולקידום. בנוסף, מדיניות כגון סידורי עבודה גמישים והטבות ידידותיות למשפחה יכולה לעזור לתמוך בנשים בזמן שהן מנווטות בקריירה שלהן תוך איזון אחריות אישית.

טיפול בפערי שכר וקידום שוויון הזדמנויות

תחום אחד שבו אי השוויון בין המינים עדיין נפוץ הוא בפערי שכר. נשים ממשיכות להרוויח פחות מעמיתיהן הגברים על ביצוע אותה עבודה. טיפול בסוגיה זו מחייב ארגונים לערוך ביקורת שווי שכר שוטפת, לבטל הטיה בנוהלי התגמול ולהבטיח שקיפות במבני השכר.

יתר על כן, קידום שוויון הזדמנויות פירושו חיפוש פעיל אחר מועמדים מגוונים לתפקידי מנהיגות. חברות צריכות ליישם נוהלי גיוס הוגנים המתחשבים בכישורים ולא בגורמים דמוגרפיים אחרים.

תפקיד הממשלה והמדיניות בקידום שוויון מגדרי

המסע לעבר שוויון אמיתי לא יכול להיות מושג על ידי ארגונים בלבד; זה דורש תמיכה מממשלות ומקובעי מדיניות. ממשלות יכולות למלא תפקיד מכריע בקידום שוויון מגדרי על ידי יישום מדיניות המתמודדת עם חסמים מערכתיים ומספקת תמיכה לנשים בכוח העבודה.

ניתן לחוקק חקיקה לקידום הון עצמי בשכר, למתן חופשת הורות ולעודד חברות להציב יעדי גיוון. על ידי יצירת סביבה מאפשרת, ממשלות יכולות לסייע בהאצת ההתקדמות לקראת שוויון מגדרי בתפקידי מנהיגות.

מסקנה: המסע לשוויון אמיתי במנהיגות

העלייה של מנכ”לית נשים היא סימן חיובי להתקדמות לקראת שוויון מגדרי גדול יותר בעולם התאגידים. עם זאת, חשוב להכיר בכך שהדרך עוד ארוכה. פריצת תקרת הזכוכית היא רק הצעד הראשון; שוויון אמיתי מחייב פירוק מחסומים מערכתיים והטיות המעכבות נשים.

ארגונים חייבים להמשיך לתעדף גיוון והכלה, להדריך ולתמוך במנהיגות שאפתנות, ולערער על תפיסות מסורתיות של מנהיגות. רק על ידי עבודה משותפת נוכל ליצור מגרש שווה שבו לכולם יש הזדמנות שווה להצליח.

אולי יעניין אותך גם.....

ניהול רשתי
מעבר לניהול מטריציוני לניהול רשתי: חדשנות ניהולית בעידן דיגיטלי

מבוא בעולם הניהול, התהליכים והמודלים משתנים בהתמדה כדי להסתגל לצרכים המורכבים של ארגונים עכשוויים. במשך...

מנכל
טיפים לכניסה מוצלחת לתפקיד מנכ"ל

מבוא כאשר מנכ”ל חדש נכנס לתפקיד בארגון, יש לכך השפעה ישירה על הצלחת הארגון והתנהלותו. לתהליך הכניסה...

ישיבות מנכל
ניהול ישיבות מנכ"ל: מדריך מקיף להצלחה

מבוא ישיבות מנכ”ל הן חלק בלתי נפרד מהניהול השוטף של כל ארגון, ומטרתן העיקרית היא לוודא כי כל המחלקות...

פורום המנכלים (2)
סקירות אקטואליה כלכלית וההשפעה על קבלת החלטות עסקיות

מבוא אקטואליה כלכלית היא אחד הגורמים המרכזיים שמשפיעים על קבלת החלטות אסטרטגיות של מנכ”לים וחברות...

פורום המנכלים (1)
קיימות ו-ESG (סביבה, חברה וממשל תאגידי): אסטרטגיות ואתגרים מנקודת מבטם של מנכ"לים

מבוא בשנים האחרונות, נושאי קיימות ו-ESG (Environmental, Social, and Governance) הפכו להיות חלק בלתי נפרד...

פורום המנכלים (3)
ניהול צוותים מבוזרים והעבודה ההיברידית: תובנות מאת מנכ"לים על אתגרים והזדמנויות בניהול עבודה מרחוק

מבוא ניהול צוותים מבוזרים ועבודה היברידית הפכו לנושאים מרכזיים בשוק העבודה המודרני, במיוחד מאז מגפת הקורונה....

מנכל
מדריך מעשי למנכ"ל: התמודדות עם שינויים ואתגרים בארגון

שינויים הם חלק בלתי נפרד מהמציאות העסקית, והשפעתם על ארגונים יכולה להיות משמעותית. מנכ”לים נדרשים...

מאמר פיתוח אישי ומקצועי לים
פיתוח אישי ומקצועי של המנכ"ל

תפקידו של המנכ”ל (מנהל כללי) הינו תפקיד מפתח בכל ארגון. תפקיד זה כולל ניהול כולל של הארגון, הובלת...

קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות
האסטרטגיה העסקית של המנכ"ל: קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מבוא העולם העסקי הוא דינמי, מורכב ובלתי צפוי. מנכ”לים נדרשים לקבל החלטות קריטיות באופן שוטף, כאשר...

שמירה על איזון בין עבודה לחיים אישיים
ניהול זמן ואיזון בין עבודה לחיים אישיים עבור מנכ"לים

מבוא תפקיד המנכ”ל הוא אחד התפקידים התובעניים ביותר בעולם העסקי. המנכ”ל נדרש לנווט את הארגון...

מאבק כוחות
הקשר בין מנכ"ל לדירקטוריון: שיתוף פעולה או מאבק כוחות?

מבוא היחסים בין המנכ”ל לדירקטוריון הם אחד מהגורמים הקריטיים להצלחתו של כל ארגון. הדירקטוריון מייצג...

תוכן עניינים

תוכן עניינים

שלח/י אלינו את המאמר

פורום המנכ"לים

העלאת קבצים: פורמט word בלבד