חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » ייעוץ עסקי » מיתוג עסקי » מה זה שיווק? ואיך להצליח בו בגדול

מאמרים חדשים

ארכיון מאמרים
נובמבר 2024
ב ג ד ה ו ש א
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

מה זה שיווק? ואיך להצליח בו בגדול

 
​בעל עסק קטן הוא מופע של איש אחד – הוא גם המנהל, גם הפועל, גם איש הכספים, גם איש השיווק, הוא גם איש התפעול והלוגיסטיקה, המפתח, הרעיונאי, האסטרטג, והוא אפילו מנקה אחריו כשהוא מסיים לעבוד, וגם אוסף את הילדים ומכין אוכל בין לבין.

בתור בעלי עסקים, שאמורים להשתלט על כל כך הרבה תחומים מקצועיים, אנחנו מייחלים לפעמים להדרכה שפשוט תגיד לנו מה אנחנו אמורים לעשות בכל תחום ותחום. הרבה מאיתנו אפילו לא מתארים שבשביל לעשות שיווק נכון, אנחנו באמת צריכים להבין בשיווק. 
במאמר זה נשפוך אור על נושא השיווק, ונבין אותו מנקודת מבט גבוהה, שתאפשר לנו לא רק לשלוף מהמותן, אלא לבנות תכנית ממשית שתעזור לנו לבסס את צעדינו העתידיים, ולבנות את מהלכי השיווק שלנו נדבך על נדבך, ולהשיג תוצאות ארוכות טווח.

טעות נפוצה של בעלי העסקים – שיווק = מכירות 

פעמים רבות, כשבעלי עסקים נשאלים "מה זה שיווק", התשובה הניצחת היא – "מכירות!". ובכן, בעולם השיווק יש הרבה יותר מרק מכירות. יתרה מכך, לא תמיד פעולות שיווקיות מסתיימות במכירה, או מכוונות אליה. 

הארגון האוטומטי – איך אוטומציה שיווקית משפיעה על ניהול העסק?

אסטרטגיה שיווקית המשלבת אוטומציה וכלי בינה מלאכותית, משפרת משמעותית את תהליכי השיווק, המכירות ושירות הלקוחות, מעלה את המוטיבציה של העובדים ומובילה לתוצאות משופרות. מערך השיווק והמכירות, יחד עם ההון האנושי, הם מנועי הצמיחה של חברות וארגונים. אסטרטגיה שיווקית המשלבת אוטומציה וכלי בינה מלאכותית, משפרת משמעותית את תהליכי השיווק, המכירות ושירות הלקוחות, מעלה את המוטיבציה של העובדים ומובילה לתוצאות משופרות. הפיקו את המיטב מההון האנושי עם אוטומציות  מגפת הקורונה (זוכרים?) הובילה למשבר חסר תקדים בעולם כוח האדם. כללי המשחק שהשתנו, גרמו לשינוי בסדרי העדיפויות בקרב העובדים וליצירת מבנים ארגוניים חדשים, המגייסים ומעסיקים מערך כוח אדם רזה וחכם יותר. עובדים בני דור ה-Y ודור ה- Zשאינם חוששים ממערכות מידע, סולדים מעבודות מונוטוניות ומחפשים אתגר וריגוש בכל תפקיד ורצוי שיהיה היברידי. שינוים אלו דורשים ממנהלי הארגון לצאת מאזור הנוחות ולהפנים שבעידן הדיגיטלי, מערכות אוטומציה תומכות הן הדרך היחידה להתמודד עם כמויות גדולות של דאטה. הודות למערכות אלו ניתן למנוע אבטלה סמויה או גלויה ולהפנות משאבי כוח אדם יקרים ממשימות טכניות למשימות יצירתיות הדורשות חשיבה מחוץ לקופסה: יישום תוכניות הכשרה, מעקב תכנון-ביצוע ומדידת ביצועים מבוססת דאטה, לעובדים במשרד ולעובדים מרחוק.  אוטומציה בניהול השיווק – החיבור המושלם בין אדם ומכונה השימוש באוטומציה מאפשר איסוף דאטה מהלקוחות וניהול מהלכים שיווקיים המבוססים על נתונים ופחות על תחושות בטן או העדפות אישיות. בנוסף, כלים אלו מאפשרים יצירת "פרסונות" רלוונטיות, לטרגט קהלי יעד בדיוק רב, ליצור קמפיינים אפקטיביים יותר ולשפר את יחס ההמרה. אבל זו רק ההתחלה, כי לאוטומציה תרומה אדירה גם לפרודוקטיביות של צוות השיווק.   כלים אוטומטיים כמו בוטים ומסעות לקוח אוטומטיים משמשים כמענה "אנושי" ללקוחות פוטנציאליים לאורך כל משפך המכירה, מאבחנים בעיות ומספקים מענה ללקוחות באופן אוטומטי.  כך, נחסכות מצוות השיווק משימות סיזיפיות כהקלדת נתונים למערכת, או מענה לשאלות חוזרות של לקוחות והוא מתפנה למשימות משמעותיות יותר. עד מהרה, תהליכי העבודה הופכים ליעילים יותר, השירות ללקוחות משתפר, העלויות פוחתות, ה-ROI מהיר יותר ומחוּברות העובדים לארגון מתחזקת. שיפור ביצועים במכירות מתחיל בדאטה  ניהול יעיל של מערך המכירות מחייב הפקת תובנות מכמויות גדולות של דאטה (משימה בלתי אפשרית לבני אנוש) וביצוע מגוון משימות מונוטוניות וסקיילביליות, כמו טיפול בלידים, משלוח הודעות, מענה לשאלות ועוד. אוטומציה המשולבת במערך המכירות, מנטרת כל פעולה שמבצע לקוח פוטנציאלי או לקוח קיים ומספקת תובנות מה הוא רוצה ומה הוא מחפש בכל רגע נתון. באמצעות מידע זה ניתן לתקשר לכל לקוח את התוכן הנכון, בזמן הנכון. בנוסף, כל אינטראקציה עם הלקוח משמשת בסיס להגדלת המכירה, למכירה חוזרת או כנקודת גישה למעגלים הסובבים אותו: חברים, בני משפחה ועוקבים. כך, תוך זמן קצר, האוטומציה מפנה לצוותי המכירות זמן יקר ופרודוקטיבי לביצוע למשימות חשובות, יצירתיות ומעניינות יותר. אולי יעניין אותך גם… אוטומציה בניהול חוויית לקוח הופכת כל לקוח לשגריר הלקוחות כבר מזמן אינם לקוחות שבויים. הם חשופים למידע ולאינספור אפשרויות ונאמנותם מתחלפת בקליק. לכן, בעולם עסקי תחרותי בו המוצרים והשירותים דומים למדי, היכולת לספק חווית לקוח בלתי נשכחת, היא Game changer. "חווית לקוח" היא מכלול הרגשות והתחושות שצובר הלקוח מהביקור בעסק או באתר, או מתהליך הקנייה עצמו. לקוח שמקבל מענה מושלם לכל צרכיו וערך אמיתי במהלך המסע שלו, יבצע רכישה חוזרת ואפילו ישתף את תחושותיו החיוביות עם חברים ועוקבים וכאן, כלי האוטומציה נכנסים לתמונה. בעזרתם ניתן לשאוב נתונים מה-,CRM מהרשתות החברתיות ומכלים אנליטיים שונים ולהבין מהו שלב הקנייה בו נמצא הלקוח, מה כדאי להציע לו לאורך כל מסע הלקוח וכיצד להוביל אותו באמצעות ממשקים ומסרים מניעים לפעולה לשלב הבא, בכל ערוץ בו הוא נמצא: רשתות חברתיות, מסרונים, IVR, צ'ט ועוד. איך מתחילים? בשינוי תפיסתי! הטמעה מוצלחת של אוטומציה שיווקית ככלי לארגון יעיל ותחרותי יותר, מתחילה בשינוי תפיסתי שמתחיל אצל מנהלי הארגון. במקום להתמקד רק בצרכים העסקיים של הארגון או החברה, יש להתמקד ב"מסע הלקוח" ו"במסע העובד": לערוך מיפוי למסע הלקוח, לזהות את נקודות המגע בהן אוטומציה עדיפה על טיפול אנושי וליצור תהליכים אוטומטיים שיסייעו ללקוח לדלג בקלות רבה מנקודה לנקודה לאורך המסע.  במקביל, יש לספק לעובדים מערכות "תומכות לחימה" שיחסכו משימות מונוטוניות ויספקו להם מידע יקר ערך על ההעדפות, הרצונות והפעולות של כל לקוח. כך העובדים יוכלו להתמקד במשימות יצירתיות בהן יש להם יתרון יחסי על פני מערכות אוטומטיות – שינוי שישפיע גם על רוח הצוות ו"גאוות היחידה", הן ברמת המוטיבציה והן ב- Engagement לארגון ולמטרותיו.   בהצלחה! — מאת: סיגל ון קרפלד, יועצת לאסטרטגיה דיגיטלית וניהול אוטומציה בארגונים ומרצה במאגר המומחים של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. השימוש באוטומציה מאפשר איסוף דאטה מהלקוחות וניהול מהלכים שיווקיים המבוססים על נתונים ופחות על תחושות בטן או העדפות אישיות.  אולי יעניין אותך גם….. אשראי לעסקים קטנים ובינוניים – סקירות ודוחות עדכניים סקירת דו”ח עולם העבודה העתידי – פורום הכלכלה העולמי 2023 – פורסם באתר limi סקר הערכת המגמות בעסקים – פברואר 2023 הכנסות המדינה ממסים מינואר 2021 עד יוני 2022 – בסימן התאוששות בנק ישראל מקדם הקמת מאגר נתוני אשראי עסקי מספר המשרות הפנויות אפריל 2022 סקר הערכת המגמות בעסקים – אפריל 2022 סייבר – עשר ההמלצות שהכי כדאי לארגונים לאמץ סקר הערכת המגמות בעסקים – מרץ 2022 סקירה מאקרו-כלכלית על מצב המשק בישראל סקר מוסר תשלומים בעסקים קטנים ובינוניים -2021 אשראי לעסקים קטנים ובינוניים – סקירות ודוחות עדכניים 04 אוקטובר 2023 מבוא אשראי עסקי חיוני לעסקים רבים, הן להשקעות הקמה של העסקים, הן להשקעות לפיתוח והרחבה והן למימון הון… קרא עוד » סקירת דו”ח עולם העבודה העתידי – פורום הכלכלה העולמי 2023 – פורסם באתר limi 08 אוגוסט 2023 רקע The Future of Jobs Report 2023 בוחן כיצד משרות ומיומנויות יתפתחו במהלך חמש השנים הבאות. לדו”ח יש… קרא עוד » סקר הערכת המגמות בעסקים – פברואר 2023 27 מרץ 2023 סקר הערכת המגמות בעסקים – פברואר 2023 ממצאים עיקריים מאזני הנטו על מצבה הכלכלי של החברה בחודש פברואר… קרא עוד » הכנסות המדינה ממסים מינואר 2021 עד יוני 2022 – בסימן התאוששות 18 ספטמבר 2022 רשות המסים מפרסמת סקירה המציגה את הכנסות המדינה ממסים מינואר 2021 עד יוני 2022 ואת הגורמים שהשפיעו על… קרא עוד » בנק ישראל מקדם הקמת מאגר נתוני אשראי עסקי 24 יולי 2022 פרופ’ אמיר ירון, נגיד בנק ישראל: “הקמת מאגר נתוני אשראי עסקי מצטרף לשורת צעדים שאנו מובילים… קרא עוד » מספר המשרות הפנויות אפריל 2022 30 מאי 2022 סקר משרות פנויות הוא מקור המידע העיקרי על מספר המשרות הפנויות בישראל, והוא נערך באופן שוטף עלידי הלשכה… קרא עוד » סקר הערכת המגמות בעסקים – אפריל 2022 10 מאי 2022 בסקר מגמות בעסקים נשאלים

קרא עוד »

ההסבר – שיווק הוא מכלול של תהליכים

ניקח לדוגמה מסע בחירות של פוליטיקאי כזה או אחר, בו הוא "יורד אל העם", לוחץ ידיים, מנשק תינוקות, ומחבק סבתות. האם הוא רוצה שנקנה ממנו משהו? בהחלט לא! כל שהוא רוצה זה את תמיכתנו, שנפיץ את הבשורה שהוא המועמד המתאים ביותר, וכמובן שבסוף, גם נצביע עבורו. אין מדובר כאן במכירה, ואנחנו לא נדרשים לשלם בפועל (אף על פי שבמקרה של הפוליטיקאי, הרבה פעמים אחרי שנצביע זה יעלה לנו ביוקר…), אלא בפעולות של יחסי ציבור.

חשיפה

דוגמה נוספת לפעולה שיווקית שמושקעים בה מאמצים ומשאבים רבים היא פעולת החשיפה. פעולת החשיפה מנסה לעורר בנו שאלות וסקרנות לעתיד לבוא, כך שכתגיע העת, כבר נהיה כל כך סקרנים לגבי המוצר או השירות ונסכים להכניס אותם לתודעה שלנו ואף לרכוש או להתנסות.

מיתוג

תחום נוסף בו פועל עולם השיווק הוא תחום המיתוג. המילה מיתוג מגיעה מהשורש מ.ת.ג., ממש כמו המתג שיש לנו בבית שמפעיל ומכבה את האור. הכוונה במיתוג היא צבירה של מכלול רשמים ומסרים, ושיוכם למותג אחד, שם של חברה או מוצר, שברגע שיוזכרו בפנינו (כלומר, ילחצו לנו על המתג), ידלקו אצלנו כל אותם רשמים או רעיונות. כחלק מתהליך המיתוג נוכל להתייחס ליצירת השפה העיצובית של המותג שלנו, לאריזה, לנראות של המוצר עצמו, ל"אני מאמין" של החברה (או לפחות את זה שהחברה רוצה לשדר כלפי חוץ), ולמסרים ויזואליים, טקסטואליים ואחרים שבאים לידי ביטוי בג'ינגל, סלוגן, לוגו, נייר מכתבים וכו'.

מיצוב

התהליך שאחראי על החדרת המותג בקרב הקהל אליו הוא מכוון הוא תהליך המיצוב. מקורה של מילה זו הוא בשורש י.צ.ב., והכוונה למצב של המותג בקרב קהל הלקוחות הפוטנציאליים. עד כמה המותג נתפס, לכמה אנשים הוא הגיע, לאן הוא עוד יכול להגיע, ועד כמה הוא מתפשט בפני עצמו (מה שנקרא – ויראלי). 

ומה עוד?

מהדוגמאות שצוינו כאן נוכל להבין שעולם השיווק הוא עולם ומלואו, יש בו רבדים רבים, ועוד לא הזכרנו בכלל את עולם הפרסום, המכירות, הפיתוח ועוד. בכל אחד מהעולמות הללו עומקים אינסופיים. רק בתחום יחסי הציבור נוכל למצוא סוגים רבים של משרדי יח"צ שכל עיסוקם הוא יחסי ציבור. אנשי מכירות המתמקצעים בתחום עיסוקים עוסקים אך ורק בזה, וגם עולם הפרסום בפני עצמו הוא עולם עצום ורחב. 

אז איך משלבים בין כולם?

כאן נכנס בפועל החלק של האסטרטגיה השיווקית שהיא נגזרת של האסטרטגיה הניהולית. בגלל שאנחנו מבינים שהשיווק הוא מכלול של פעולות, ולא רק פעולת המכירה עצמה. נצטרך לבנות תכנית אסטרטגית, שלוקחת בחשבון את הפעולות השונות שנרצה לבצע, את התקציב, הזמן ומשאבי כוח האדם שיש בידינו, ומשקללת את כולם לתכנית פעולה אחת, שתוצאותיה ניתנות למדידה.
כדאי מאוד לכל עסק בכל שלב לבנות אסטרטגיה שיווקית מקיפה. אם אתם לא יודעים לבנות אסטרטגיה כזאת בעצמכם (וסביר להניח שלא תדעו, אלא אם כן אתם מומחי שיווק) אנו ממליצים לפנות לסניף מעוף הקרוב אליכם לבחינת הזכאות שלכם לסיוע מסובסד על ידי אחד מיועצי השיווק המומחים שלנו.
 
מאמר מאת​: אלכס בונר, יועץ ומרצה לשיווק ומסחר ברשת, במאגר המומחים של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. 

אולי יעניין אותך גם.....

תוכן עניינים

תוכן עניינים

שלח/י אלינו את המאמר

פורום המנכ"לים

העלאת קבצים: פורמט word בלבד